Utama > komentar > Tahniah Muktamar PAS

Tahniah Muktamar PAS

  1. Saya ucapkan tahniah kepada PAS kerana berjaya melangsungkan muktamar dengan jayanya.

  2. Tahniah kepada kepimpinan ulamak yang mendominasi kebanyakan jawatan utama parti.

  3. Saya berharap kepimpinan ulamak meneruskan sikap keterbukaan termasuk dalam hubungan dengan gerakan Islam yang lain.

  4. Saya menyarankan kepada PAS agar terus memperkukuh pendirian sebagai parti independen, mengukuhkan kuasa tawar menawar dan menunjukkan kemerdekaan dalam menyatakan sikap dan pendirian.

  5. Saya percaya PAS tentu meletakkan kepentingan agama dan umat dalam apa-apa rundingan politik termasuk isu kerajaan perpaduan.

  6. Saya mengucapkan syabas kepada presiden dan kepimpinan ulamak PAS yang berani mengambil sikap “tersendiri” walaupun tahu mungkin tidak disenangi oleh rakan-karan dalam pakatan.

Kategori:komentar
  1. abuadil
    Jun 11, 2009 at 10:48 am

    pandangan awal ambe selepas muktamar dalam blog ini:
    tahaluf hukumnya harus dalam keadaan biasa. dakwah hukumnya wajib dalam semua keadaan. tanpa difahami oleh yang menentang UG atau muzakarah/muqobalah, kita dibimbangi meninggalkan yang wajib(berdasarkan nas) kerana satu pilihan yang hanya melibatkan aspek ijtihadi!! masyaAllah,,,
    Janganlah PR membelengu kita dari melaksakan tugas dakwah, yang jika kita memerintah pun ia tetap menjadi tugas utama kata albanna!!

    kata wan azizah dalam ucapan dasar kongres PKR selepas PRU11, sukar berkerjasama dengan parti berdasarkan agama! guane ghamok?

  2. anon
    Jun 11, 2009 at 11:01 am

    Tahniah!! sikap berani begini yg diperlukan apabila bersama dalam pakatan. Dasar perjuangan mesti diteruskn!Tidak boleh menurut kata-kata org lain yg bertentangan ngn dasar perjuangan

  3. darussalam +
    Jun 11, 2009 at 1:42 pm

    salam utk semua,

    cantik ke dak jika ada satu parti lagi di malaysia ni namanya PARTI ‘TAKAFUL’ NASIONAL?

  4. abuadil
    Jun 11, 2009 at 9:00 pm

    kita amat memerlukan (dhoruroh) harokah islamiyyah wujud segera di malaysia, tak kira namanya parti atau jamaah atau persatuan atau apa2 nama.

  5. akuinsan
    Jun 12, 2009 at 11:07 am

    @abu adil:
    jadi… janganlah keterlaluan dlm mengkritik jemaah lain…. jagalah adab-adabnya.. walaupun dibalik.

  6. Jun 12, 2009 at 4:20 pm

    perlukah ada pakatan kerajaan atau lebih selasa dgn dua entiti?

    erm..salam…

    tumpang ziarah. jika ada yang berminat dengan teori konspirasi, sejarah nusantara yang hilang, sufism, kebangkitan akhir zaman..sila lah ke nusanaga.blogspot.com

    harap salam ukhwah akan bertaut demi masa depan..sekian

    ………………………………..

  7. zaini_uitm82
    Jun 16, 2009 at 10:35 am

    Tahniah🙂

  8. super duper
    Ogos 7, 2009 at 4:36 pm

    sebenarnya abu adil adalah antara orang yang tahu selok belok tentang gerakan ikhwan di malaysia cuma beliau tak nak ikut jer..tu jer..kemudian datang mengkritik…

    kita nak tengok jugak blog abu adil sejauh mana fikrah yang dibawanya tu..atau sekadar teori yang meluap2..

  9. abuadil
    Ogos 8, 2009 at 11:01 pm

    untuk super duper,
    dengan selamatnya.
    tentang ikhwan di malaysia, telah bayak buku dan artikel yang ditulis. disamping ramai kawan2 saya yang mengaku sebagai ikhwan, samada dari kalangan jim, haluan dan terbaru dari kalangan isma. saya tidak sekali2 mengkritik ikhwan dan inilah pendirian syeikh rusila!
    apa yang saya cuba lontarkan disini ialah kita mesti memahami ikhwan sebenarnya melalui sumber asal, dan saya menekankan agar kita mesti mentolaah majmuah rasail serta tulisan tok syeikh2 ikhwan. kedua mesti wujud satu tanzim sahaja ikhwan di malaysia dan mestilah diterima yang asal bukan ‘aaridh sebagai kaedah fekah dan sebagaimana yang pernah dibincang oleh tok syeikh ikhwan misalnya Almarhum mustafa masyhurdalam bukunya amal islami dalah satu negeri.

    masalah blog, insyakAllah aka diusahakan.
    sejauh mana fikrah yang saya bawa,,,, fikrah saya hanya semata2 untuk perbincangan, tidak sekali2 menjuruskan kearah mana2 pengumpulan orang(tajmik) atau pembentukan (takwin), jauh sekali membentuk tanzim. ini semua dilarang keras oleh pak syeikh!!! dok gitu Us Abdullah? kenang daku dalam doa mu!!

  10. super duper
    Ogos 30, 2009 at 3:59 am

    akhi abu adil..

    di msia,hnya ada 1je tanzhim ikhwan..org jim isma haluan tau mende ni..org pas ramai tak tahu..

    hanya ada 1je tanzhim ikhwan..yg lain (jim,isma,paksi) adalah wajihah/sayap kpd jemaah ikhwan di msia..sbb tu semua klaim mrk ikhwan..tak salah mrk klaim mrk ikhwan sbb ke mana wajihah pun mrk pergi, mrk ttp intima’ pd 1jemaah ikhwan msia je yg mana org pas ramai tk tahu (ust hadi tahu)..

  11. himmah 'aliyyah
    September 6, 2009 at 1:04 pm

    Perbicangan nak bawa ke mana? syurga? senang nye. x yah keluar rumah, bincang dlm internet, biarlah org kat luar tu pegi clubbing, dating ke hulu ke hilir. saya sibuk ni mengadap internet.
    Kat mekah, xde tmpt yg x dipijak oleh Rasulullah s.a.w kerana sibuknya dia berda’wah & tajmik & takwin & akhirnya tanzim. Wallahu a’lam

  12. pendekar
    Januari 10, 2011 at 6:39 am

    ramai yg ngku mereka adalah wakil ikhwan di malaysia.yg mslahnya, betulkah yg mereka ini wakil ikhwan? masa ijtima baru2 ni yg dianjurkan oleh dewan pemuda pas pusat, ada seorang hamba allah bertanya kat seorang syeikh ini. syeikh ni dia adalah syura ulama ikhwan di mesir, apabila ditanya apakah benar ikhwan ada wakilnya di malaysia? beliau menjawab tidak ada. sooo, yg isma, jim or lain2 yg dok dakwa kata kami ni wkil ikhwan tu cmna? betul or bohong?

  13. pendekar
    Januari 10, 2011 at 6:43 am

    lagi satu nak tnya la kan, kenapa tubuh JIM,ISMA,IKRAM sedangkan PAS sudah wujud n berusaha sekeras-kerasnya utk menegakkan daulah islamiyyah? kenapa bazirkan tenaga dengan menubuhkan jemaah yg baru? naper x tlg PAS? PAs bkn sahaja tarbiyyah, malah lebih dri itu iaitu utk menegakkan daulah islamiyyah. mntak pnjelasan

  14. pendekar
    Januari 10, 2011 at 6:46 am

    jemaah2 seperti JIM,ISMA,IKRAM,ABIM n lain2 lagi x fahamkah mengenai taadud jamaah? lagi satu, kena cek blik la sesuatu jamaah itu apakah penubuhannya semata-mata kerana islam atau krana x puas hati terhadap jemaah yg sudah ada atau jemaah umum seperti PAS? apakah jemaah yg tubuh itu bertepatan dgn ciri2 hizbullah atau x? pakat2 kaji la yer

  15. abdullah
    Januari 11, 2011 at 12:53 am

    Kpd pendekar…saya rasa JIM, ABIM, ISMA, IKRAM tak akan jawab soalan saudara sebb semua tu dah bincang lumat dulu2…semua episod tu dah archive dan masuk zip file kemas2…lps tu simpan dlm ‘floppy disk’ (kalau pernah tgk la) lps tu masuk dlm peti besi lama dah. Setiap soaln, ada puluhan jawapan, justifikasi dan dalil.

    Semua orang dah tahu dan faham, kecuali kes2 terpencil yg belum jelas.

  16. pendekar
    Januari 11, 2011 at 10:06 pm

    terima kasih kpd jemaah-jemaah tersebut setelah sudah membincangkan mengenai perkara2 ini. saya tahu, perkara mengenai ini mmg sudah lama dibincangkan. kpd abdullah, jika sudah dibincang sekian lama, apakah penyelesaiannya mengenai waqi’ di malaysia mengenai jamaah yg berbilang2 ini? saya cdgkan cuba anda laksanakan cadangan yg diutarakan oleh tuan guru haji harun taib yg mana beliau merupakan ketua dewan ulama PAS pusat sekarang. beliau telah mengupas byk cara utk menyelesaikan masalah taadud jamaah yg wujud didalam kontek malaysia. Insyaallah, klu semua blh berlapang dada, semuanya akan selesai. Jgn sangka bila jemaah byk, islam makin kuat n umat islam bersatu. Hakikatnya, mgkin blh pecah belahkan kesatuan islam. ” kesatuan itu rahmat, perpecahan itu jenayah “

  17. Afizhi Atan
    Januari 14, 2011 at 12:19 pm

    1. Perkara telah lama dibincangkan dan penyelesaian kami adalah kami akan mempertahankan Islam didada umat ini, mengekalkan jati diri umat dan mengembangkan generasi warisan Islam.

    2. Masa adalah rawatan, orang yang ikhlas pastinya akan disatukan. Tak sekarang, satu ketika nanti. Itu janjji yang pasti.

    3.Amal kita perlu menjadi teladan, bukan sekadar pameran. Disitu pentingnya ikhlas, sape yang bekerja dgn ikhlas, insyaAllah ada hasilnya. ISMA dengan cara ISMA, cara anda bagaimana? Terpulang.

    4. Takda salahnye kepelbagaian jemaah, jika semua menghala objekif yang betul, itulah letaknya konsep bersatu..paling minimum, kita bersepakat.

    5.Afghanistan dimerdekakan dgn kepelbagaian kumpulan Mujahidin menentang USSR, tapi dijatuhkan hanya apabila satu jemaah merampas segalanya. Itu adalah sejarah. Jadi, apakah erti kesatuan? Mereka yang tidak belajar drpd sejarah, akan mengulangi sejarah-GS

  18. dolahjalur
    Januari 20, 2011 at 1:50 pm

    saya rasa soalan pendekar perlu jawapan ilmiah dari pihak2 berkaitan.

  19. Abdullah Zaik
    Januari 21, 2011 at 12:20 pm

    Pendekar kena faham kaedah syarak bahawa ijtihad seorang ulamak tidak boleh membatalkan ijtihad ulamak lain. Berbiang jamaah melambangkan kepelbagaian ijtihad. Orang boleh buat fatwa atau dapatkan fatwa untuk meyebelahi kepentingan jamaahnya tetap akhirnya kita kena terima hakikat bahawa ijtihad sesaorang tidak boleh membatalkan ijtihad orang lain.

    Hakikatnya tida ada nas yang menyuruh masuk mana-mana parti atau jamaah. Setiap parti harus berkerja keras untuk mendekati ciri-ciri yang ditetapkan oleh syarak sebagai jamaah yang membuat ingin membuat perubahan.

    kaedah yang terbaik ialah berkerjasama dalam perkara disepakati dan salaing memaaf dalam perkara yang berbeza. Berselisihan dalam hal berbilang jamaah patut dah selesai dan tidak patut di ulangi lagi.

  20. pendekar
    Februari 1, 2011 at 11:32 pm

    kpd abdullah zaid
    anda kena harus faham bahawa taadud jamaah dgn taadud mazhab or ijtihad sesuatu yg berbeza. ya mmg kita tahu yg x dak nas pun yg suruh kita masuk mana2 jemaah sbb ikut kaedah feqh. ttpi bila ditanya kpd syeikh yusuf alqardawi jemaah mana yg perlu diintima oleh umat islam dia malaysia, beliau menjawab adalah PAS. sbb pas bknnya ngo ttpi adalah gerakan islam

  21. pendekar
    Februari 1, 2011 at 11:39 pm

    taadud mazhab n ijtihad adalah sesuatu yg berbeza dgn taadud jamaah. taadud mazhab memudahkan urusan umat islam. tetapi, taadud jamaah adakah memudahkan umat islam? kita tahu yg PAS mmg x ckp tenaga dalam gerak kerja islam ini, so, kenapa bazirkan tenaga dgn tubuhkan jemaah baru? kan lbih elok klu tenaga tersebut disalurkan kpd PAS?

  22. pendekar
    Februari 1, 2011 at 11:47 pm

    lagi satu, byk la kita lihat ramai pimpinan PAS yg fikrahnya ada dr JIM, ISMA, n IKRAM. apa jadi? mereka ni mmg wat masalah didalam PAS n jadi duri dlm sekam kat PAS. so, nmpak x bahyanya taadud jamaah? spatutnya bila dah duduk dlm pas, kena la wala kat pimpinan PAS sperti tk guru nik aziz, n tok guru presiden, ttp ada yg x wala dgn pmpinan. diorang ni masih lg jd talam 2 muka. blhkan seseorang itu ada dua wala dlm satu masa? cuba pikir balik, elok atauu tidak klu taadud jmaa? cek blik la jemaah kita apakah jemaah kita ni kategori tudhod or tanawwuk? klu tudhod, haram hukumnya tubuhkan jemaah tersebut. ustaz fathi yakan ada sebut, bahawa klu jemaah baru sama hadaf dgn n objektif dgn jemaah lama, elok tumpukan kepada jemaah yg umum dulu untuk jimatkan tenaga n masa. saya secara peribadilah, ramai pimpinan ISMA, JIM, ABIM, IKRAM , HALUAN, IRC yg masih lagi tidak faham tntang taadud jamaah. lagi satu, ISMA ni sya tgk nadanya mcm senada dgn UMNO jer. dok asyik perjuangkan bangsa melayu jer. Perjuangkan islam mcm PAS tgk, semua bangsa akn terbela bkn hanya melayu jer

  23. Abdullah Zaik
    Februari 1, 2011 at 11:55 pm

    Rasanya tak de orang ISMA dalam PAS

  24. Abdullah Zaik
    Februari 2, 2011 at 12:06 am

    fikrah pendekar ni sangat purba…dunia semua dah berubah dan menerima kepelbagaian kecuali pendekar. walaupun tak de hujah pendeklar tetap dengan pandangannya. Jangan peralatkan Qardhowi

  25. pendekar
    Februari 2, 2011 at 8:47 am

    kpd abdullah
    saya hormati pendapat saudara. saya tidak berniat pun nak peralatkan syeikh yusuf al qardawi. sapalah saya jika nak dibandingkan dgn syeikh yg besar tu. tp, kenyataan itu mmg syeikh yusuf qardawi sendiri yg cakap ketika mana disoal oleh timb presiden PAS. klu saya salah, saya x teragak2 utk mnta maaf.

  26. pendekar
    Februari 2, 2011 at 9:00 am

    cumanya yg jd persoalannya yg mesti difikirkan oleh semua anggota mana2 jemaah, ialah kenyataan yg dikeluarkan oleh ust nik zawawi saleh ( ahli syura majlis ulama PAS ) ketika mana ijtima tarbawi yg berlangsung di rusila pd thn lpas. beliau mnyatakan bahawa : haram bg penyokong PAS n pendokong PAS menerima tarbiah selain drpd tarbiah PAS. mcm mana pendapat antum semua mengenai kenyataan tersebut? mgkin ada yg menyatakan bahawa itu pndapat peribadi or bak kata lain kebebesan ijtihad. ttpi, hrp kena fikir2kanlah kenapa beliau menyatakan kenyataan yg sedemikian

  27. pendekar
    Februari 2, 2011 at 9:04 am

    lagi satu, kenyataan yg dikeluarkan oleh salah seorang syura ulama IM mesir yg menyatakan bahawa kami tidak ada wakil IM pun di malaysia. So, ada beberpa jemaah yg ngku sbgai wakil IM di malaysia tu mcm mna? adakah betul atau tidak? hrp blh beri pnjelasan.

  28. pendekar
    Februari 2, 2011 at 9:07 am

    lagi satu, setujukah kalian yg menyatakan bhawa PAS hnya parti politik semata-mata tanpa menitik soal tarbiah? sehingga ada yg menyatakan bhwa : klu nak politik, pi kat PAS. klu nak tarbiah kuat, mai kat kami.setujukan yg sedemikian? Kalian kena ingat, dok tuduh PAS x kuat tarbiah tu pon dah blh pecahbelahkan kesatuan

  29. pendekar
    Februari 2, 2011 at 9:10 am

    satu persoalan, apakah kalian setuju dgn kenyataan bahawa pelbagai jemaah ni akn melambatkan kemenangan islam di malaysia? bak kata lain mnjadi duri dlm daging, api dalam sekam, n anai2 dlm perjuangan PAS? fikir2kanlah bg org yg fikrahnya yg x purba

  30. Abdullah Zaik
    Februari 2, 2011 at 7:07 pm

    Ust Nik Zawawi Saleh tu kawan saya pendekar. rasanya itu pendapat dia bukan pandangan syarak. kalau dia kata pandangan syarak dia kena bawa dalillah, baru boleh bahas

  31. Abdullah Zaik
    Februari 2, 2011 at 7:10 pm

    Pasal ni saya tak berapa tahu, sape yang cakapnye

  32. Abdullah Zaik
    Februari 2, 2011 at 7:15 pm

    sebab tu saya setuju pelbagai jamaah. masing-masing buat kerja cara masing-masing. kalau orang dari satu jamaah masuk jemaah lain dan bawa agenda jamaah dia, itu yang jadi anai-anai dan bla bla tu.

  33. ahmad
    Februari 3, 2011 at 2:37 am

    point2 yg dibawa oleh pendekar,seakan akan pelajar mesir

  34. lihat n dengar
    Februari 3, 2011 at 9:29 am

    anai-anai……… ya, itulah kesannya kalau kita terima fikrah purba utk satukan semua orang dlm satu jemaah atau platform kerja. Allah dah tahu sifat manusia yg pelbagai.

    Org dari jemaah lain yg ada latarbelakang, fikrah, pengalaman, kumpulan dan agenda lain, meresap dlm satu jemaah lain…akan huru-hara la jadinya, mcm nampk makin jelas skrg ni.

    se lagi, kat tempat saya ada org peralat nama TG Haron Din, utk bagi laku pusat bomoh dia..kesian. bab dosa pahala dah tak kira, janji boleh jadi hujah, sapu saja…

    pelajar mesir..?? ada blog2 mcm ni, senada saja lenggoknya..hanya jidal…biarkan

  35. pendekar
    Februari 6, 2011 at 5:15 pm

    terpulanglah klu setuju dgn taadud jemaah. sedangkan yg di pelajari taadud jamaah ni ada dua. satu tanawwuk n satu lagi tudhod. semua pakat2 dah tau dah ni. sbgai cthnya, ada jer jemaah2 lain yg msukkan agenda2 dia dlm PAS. tu yg jd kacau bilau tu. x wala pada pimpinanlah, buat pakatan belakanglah, nak rampas jwtan presidenlah, mcm2 lah yg diorang buat. bukak rahsia jemaah la. Apakah itu bknnya anai2?

  36. anamuslim
    Februari 11, 2011 at 3:27 am

    weh, menyampah la..dok bergaduh pasal ta’adud jemaah plak…yg peliknya, yg suka dok bising psl ta’adud jemaah ni mesti satu pihak tu je..tah apa2 la…x payah la masing2 bersikap spt iblis…”ana khairun minhu”
    buat kerja sudah…byk lagi org yg jahil ttg islam…itu lagi penting utk diutamakan

  37. Februari 12, 2011 at 1:23 pm

    Salam buat pendekar,
    membaca hujah anda membuatkan kepala saya bertambah pening dan mendengar bahasa anda, saya jadi lebih skeptikal kepada jemaah anda.

    Belajar2lah menghormati orang lain dan perbezaan pendapat.

  38. man
    Februari 13, 2011 at 10:17 pm

    kpa anamuslim :

    knpa anda terlalu beremosi? sya cuma ingin memberikan sedikit penjelasan. terpulanglah nak terima atau pon x.

    bkn soal dakwa aku yg paling terbaik k apa ker. cuba la tgk balik rukun baiah yg disebut oleh syeikh hasan albanna iaitu salah satu rukunnya iaitu tajarrud. mksudnya, kita kena yakin bhwa fikrah kitalah yg paling terbaik drpd fikrah2 yg lain. harap anda dpt meneliti kembali apa yg ditulis oleh hasan albanna

  39. anamuslim
    Februari 16, 2011 at 5:47 pm

    setelkan rukun yg pertama dulu iaitu al-fahmu
    sudah la…x berminat nak berjidal…
    apa yg penting, buat kerja…x kisah la guna wasilah mana pun.janji x sesat sudah..apa yg penting, di pengakhirannya nnt, ummat manusia ni akan memahami bhw Islam adalah suatu kebenaran, dan akan hidup dgn cara Islam

  40. Al Isafi
    April 30, 2011 at 3:30 pm

    Aslm Pendekar..Ini lah masalahnya kalau tarbiah hanya dimulut dan tidah sampai ke hati..Masuklah PAS dan ikutlah pemimpin PAS…maksum kah mereka hatta TG Nik Aziz..Mereka tu macam Al Banna ke tau segalanya atau masuh berijtihad..Org mcm Mat Sabu si politikus tu mmg rank and file PAS tapi adakah ucapanya seperti Ikhwan, nak jadi Tim Pres lak tu…Macamna kerjasama dgn or Kapiaq sehingga sanggup menggadaikan Negara Islam dan moral sehingga bila Azmin jerkah Mustapha Ali, terkedu SUA PAS…mana prinsip PAS..mcm mana org JIM dan IKRAM nak ikut sehingga org lebih pilih Khalid SAmad dn Zul Ahmad dan Saari Sungib…hidup keterbukaan pendapat Non Ulama dlm PAS

  41. sufism
    Mei 20, 2011 at 8:20 am

    pendekar ; tanyalah dengan pimpinan TERTINGGI anta mengenai isu ta’adud jamaah. jangan keluar pendapat peribadi semata mata

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: