Utama > Uncategorized > Mahmud Abbas ke PBB tidak menguntungkan Palestin

Mahmud Abbas ke PBB tidak menguntungkan Palestin

Tindakan Presiden Mahmud Abbas memohon keanggotaan penuh negara Palestin di PBB akan membawa kerugian kepada rakyat Palestin sendiri.

Tindakan bersendirian Abbas akan mengakibatkan Palestin akan kehilangan 78% daripada buminya yang dijajah oleh Israel, hak kembali jutaan rakyat Palestin yang menjadi pelarian di seluruh dunia akan dinafikan di samping kedaulatan sebenar yang bakal diperolehi rakyat Palestin hasil daripada pengiktirafan yang diharapkan tidak terjamin.

Mahmud Abbas sebelum ini kecewa apabila rundingan damai dengan Israel tergendala, apabila Israel gagal memenuhi tuntutan beliau agar menghentikan pembinaan penempatan haram di tanah milik rakyat Palestin. Dalam masa yang sama rundingan Palestin-Palestin (Fatah-Hamas) juga tergendala apabila Amerika ingin melantik Salam Fayadh sebagai Perdana Menteri yang ditolak oleh HAMAS.

Dalam keghairahan Mahmud Abbas untuk ke PBB banyak pihak menjangkakan langkah beliau tidak akan ke penghujung. Untuk memohon keahlian PBB negara yang memohon hendaklah terlebih dahulu mengemukan permohonan bertulis kepada SUA PBB Ban Ki Mon. Permohonan tersebut hendaklah mendapat sokongan 9 negara anggota majlis keselamatan daripada 15 keseluruhan dan permohonan itu hendaklah tidak diveto oleh mana-mana kuasa besar dalam majlis keselamatan. Secara teknikal perkara ini amat sukar berlaku kerana selain veto Amerika, terdapat lobi Israel yang kuat sedang rancak bergerak untuk menghalang Mahmud ke PBB.

Betul secara umum jika diandaikan Mahmud berjaya ke PBB dan Palestin diiktiraf sebagai negara anggota PBB, akan menyebabkan ketidak selesaan kepada Amerika dan Eropah dari sudut moral dan politik, tetapi implikasi di bumi nyata tidak semestinya menguntungkan rakyat Palestin.

Kategori:Uncategorized
  1. Tiada komen.
  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan komen